Wednesday, January 3, 2018

MASA

21 / 07 / 2017

MASA
  1. Mukalaf = orang yang dipertanggungjawabkan
  2. Pakai Jam untuk menyusun masa
  3. Surah al Asr : 1-3 –Demi masa. Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan saling berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan pada kesabaran.
  4. “Tidak akan melangkah kedua kaki seorang hamba pada hari Kiamat sampai ia ditanya empat (perkara): tentang umurnya, kemana ia mengabiskannya; tentang ilmunya, apa saja yang telah ia amalkan; tentang hartanya, dari mana ia memperolehnya dan ke mana ia membelanjakannya; serta tentang badannya, ke mana ia melangkahkannya.” (Riwayat Tarmizi)
  5. Dari Ibnu Abbas, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Masa sihat sebelum sakit. Masa kaya sebelum datangnya masa miskin. Masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Masa mudamu sebelum datang masa tua dan Masa hidup sebelum tiba masa mati.” (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)
  • Guna waktu muda sebaik mungkin untuk melakukan amal ibadah seperti menuntut ilmu. Sekiranya tidak diamalkan sedari muda, lagikan pula tua.
  • Jangan sewaktu sakit sahaja, baru ingat pada ALLAH.
  • Kaya = dapat hidup dengan sempurna seperti fizikal cukup.
  • Lapang = jangan sampai betul-betul kalut. Guna masa lapang sebaiknya.
  1. Jangan yakin kita boleh hidup lama? Bersedia untuk sebarang kemungkinan.
  2. Mungkin esok masih ada tetapi esok untuk siapa?

No comments:

Post a Comment